Brändiuudistus
Lähtökohta
Novita on vuonna 1928 perustettu hieno suomalainen perheyritys ja Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja, joka on rakentanut ympärilleen vahvan neulojien yhteisön. Vuoden 2023 lopulla Novita halusi kirkastaa brändinsä ytimen, uudistaa visuaalisen ilmeensä ja jalkauttaa uudistukset niin, että Novitan brändi kuulostaisi, näyttäisi ja ennen kaikkea tuntuisi samalta kaikissa kanavissa.
Mitä teimme
Novita oli tehnyt kattavat kohderyhmätutkimukset, joten toteutimme aluksi Novitan avainhenkilöiden kanssa työpajan, jossa kaivoimme esiin ja kirkastimme brändin ytimen. Bränditarinan pohjalta sanoitimme asiakaslupauksen ja selkeät pääviestit, jotka puristavat tarinan ydinkohdat helposti viestittävään ja presentoitavaan muotoon. Tiivistimme brändin ytimen sloganiin: Knit to connect.
Visuaalisen identiteetin kirkastus kulki käsi kädessä bränditarinan rinnalla. Päivitimme Novitan logon yhdistämällä vanhaa ja uutta ja määrittelimme typografian, brändivärit ja kuvakerronnan tyylin. Suunnittelimme Novitalle monikäyttöisen leiman ja toteutimme uudistuneen ilmeen pohjalta mainonnan ja sosiaalisen median konseptit sekä uudet brändikuvat.
Visuaalisen identiteetin kirkastus kulki käsi kädessä bränditarinan rinnalla. Päivitimme Novitan logon yhdistämällä vanhaa ja uutta ja määrittelimme typografian, brändivärit ja kuvakerronnan tyylin. Suunnittelimme Novitalle monikäyttöisen leiman ja toteutimme uudistuneen ilmeen pohjalta mainonnan ja sosiaalisen median konseptit sekä uudet brändikuvat.
Oivallus
Vanhan ja arvokkaan, kaikkien rakastaman brändin uudistamisessa on tärkeää keskittyä siihen, mikä on hyvää. Kun uudistus lähtee liikkeelle ytimestä, joka on aito ja jo olemassa, kirkastettu brändi säteilee kirkkaammin sekä vakiintuneille että uusille kohderyhmille.
Asiakkaan kommentti
“Gutin tiimin kanssa työskentely oli inspiroivaa ja poikkeuksellisen sujuvaa alusta alkaen. Heillä on kyky kuunnella, sisäistää tietoa nopeasti, ymmärtää taustalla vaikuttavat yhteydet ja kirkastaa syvemmät merkitykset. Tämä taito yhdistettynä analyyttiseen tarkkuuteen ja luovaan ajatteluun tekee Gutista harvinaisen kumppanin.”
– Jenni Kuisma-Dillemuth, Head of Marketing, Novita
– Jenni Kuisma-Dillemuth, Head of Marketing, Novita